Mam problem z zapamiętaniem angielskiego słówka. Jest rozwiązanie. #59

W toku twojej nauki nie zawsze zapamiętujesz już na całe życie. Jeżeli miałeś pewien materiał do opanowania mogłeś go przyswoić gruntownie lub celem np. otrzymania dobrej oceny. Po wykorzystaniu tej wiedzy np. na sprawdzianie lub przy innej, twoim zdaniem, mało ważnej sprawie, mogłeś się przekonać, że to, na co poświęciłeś swój cenny czas zostało niebawem zapomniane.

Reklama


 

To, że w drodze nauki nie zapamiętujesz danego słowa na dłużej, jest przyczyną tego, że dane słowo nie zostało skutecznie zakodowane. Co w takim razie robić, aby skuteczniej zakodować? Jak wtopić nowe słowo w twoją pamięć długoterminową? Oprócz ogólnych informacji zawartych w tej książeczce, które przybliżają ci temat poznania języka, w sposób najprostszy z możliwych i dadzą ogólne pojęcie „jak zbudowany jest angielski”, przybliżę ci sposób w jaki nasz mózg się uczy. Zatem, abyś lepiej zrozumiał procedurę zapamiętywania pokrótce przedstawię ci parę sposobów, które w pewien sposób zilustrują ci prawidłowe działania przy nauce języka obcego (nie tylko angielskiego). Dzięki temu nie przegapisz żadnej możliwości zapamiętania nowego słówka.

Mechaniczne powtarzanie celem zapamiętania jest ok (dzieci tak robią), ale kiedy chcesz przyspieszyć, musisz pójść o krok dalej. Do mechanicznego powtarzania powinieneś dodać skomplikowane obróbki myślowe tego, co chcesz zapamiętać. Mózg koduje na wszystkich płaszczyznach (nadświadomości, podświadomości i świadomości). Sztuka doskonałego zapamiętywania polega na tworzeniu różnych historii, stosowaniu metod tzw. mnemotechnicznych, metod zastępowania, podobieństw itp. Jedną z metod jest też tworzenie historii, które stają się narzędziem do zapamiętania danej treści. Powinny to być historie intrygujące i interesujące dla ciebie. Abyś skorzystał z tego sposobu w nauce angielskiego powinieneś w danej historyjce umieszczać twoje nowe słówka i zwroty. Historyjka może dotyczyć pojedynczego słowa lub kilku słów jednocześnie. Może okazać się, że twoja stworzona historia dla kogoś innego nie będzie interesująca, a słów, które chce opanować dzięki niej w ogóle nie zapamięta. A może się okazać wprost przeciwnie – inna osoba jeszcze łatwiej zapamięta, kiedy przedstawisz jej swoją „dziwną” historyjkę dotyczącą słówka. Twórz historyjki „uszyte” na swoją miarę, opisujące słowo lub pakiet słów związanych tematycznie. Dzięki wykorzystaniu historyjek do zapamiętania będziesz mógł skojarzyć nowe słowo (to którego chcesz się nauczyć) z tym które już pamiętasz, z sytuacją którą znasz, z podobnym słowem, z podobnymi wydarzeniami (fikcyjnymi, bądź prawdziwymi). Historie, które wywarły bądź mogłyby wywrzeć na ciebie wpływ, na różnych poziomach świadomości, kiedy to do czynienia masz z dużymi emocjami pomogą ci zapamiętać. Do historyjek możesz włączyć czynniki sprzyjające zapamiętywaniu. Podczas ich tworzenia możesz zaangażować w umyśle zmysły. W wyobraźni możesz coś zobaczyć, usłyszeć, poczuć (węchem), posmakować, czy dotknąć coś. Nowe słówko możemy umieścić w tej nowej, zmyślonej rzeczywistości. Umieszczenie nowego słowa w takich okolicznościach przynosi ze sobą jakieś zmysłowe wrażenie, odczuwasz je podczas tworzenia tego obrazu lub historii. Żeby jeszcze skuteczniej kodować, możesz do swojej historii włączyć ruch, czyli wyobrazić sobie daną sytuację, dane skojarzenie faktów, słowa, pojedynczej litery ze słówka z ruchem (później będziesz mieć parę przykładów). Możesz użyć kolorów: jaskrawych, nierealnych kolorów, kombinacji i wzorów tych kolorów. Skuteczność kodowania możesz zwiększyć także przez, wyobrażenie ilości.

Reklama


 
Wyobraź sobie np. dziesiątki, czy setki tych samych liter zamiast jednej. Kolejnym czynnikiem sprzyjającym zakodowaniu jest wyobrażenie wielkości. Wyobraź sobie w przesadzie daną literę ze słowa, którego nie możesz zapamiętać, np. że jest przesadnie wielka lub przesadnie mała. Możesz też wyobrazić sobie zniknięcie tej litery. Jeżeli masz ochotę to możesz tworzyć seksualne skojarzenia. Nie wiedzieć czemu zwykle to, co kojarzone jest z seksem ludzie zapamiętują łatwiej. Twórz również atmosferę zabawy czyli czegoś, co cię rozśmiesza – jakieś zabawne wyobrażenie albo pozytywne wyobrażenie wywołujące radość. Jeżeli chcesz możesz stworzyć również negatywne wyobrażenie, takie, które cię przerazi. Radzę ci, dla twojego psychicznego spokoju, twórz pozytywne i przyjemne wyobrażenia.

Podsumowując: twórz przesadne obrazy, które przesycone są kolorem, rozmiarem, dziwnym dźwiękiem lub przyjemnym albo odrażającym zapachem. Dzięki zaangażowaniu swojej wyobraźni i powyższym zabiegom w krótkim czasie stworzysz bazę słów i ich poprawnej pisowni, do której będziesz mieć możliwość wracać automatycznie i bez żadnego wysiłku.

Przykład osobisty. Jak zapamiętałem pisownię słówek weather – „pogoda” i słówka whether – „czy” (chodzi o spójnik a nie część pytania)? Zapamiętanie nie było łatwe. Myliłem je przy każdej okazji, kiedy miałem je napisać. Dodatkowo wymowa tych słówek jest identyczna! W końcu wymyśliłem w głowie animację, która pozwoliła mi zapamiętać te słówka. Napisałem oba słówka na kartce. Zauważyłem, że końcówki tych słówek są identyczne: -ther (zapamiętałem ten fakt), a różnią się jedynie kolejnością liter w pierwszej części słówka. Dostrzegłem też, że literka „a” znika ze słówka weather (pogoda) gdy chcę napisać w danym momencie słówko whether (czy). Animacja w mojej głowie polegała na wyciągnięciu ze słówka weather litery „a” i przesunięciu jej zaraz po literce „w”, wtedy wyobraziłem sobie, że literka „a” zmniejsza się do rozmiarów, przy których nie jest już widoczna i za chwilę w tym samym miejscu rozrasta się już jako literka „h” (ha) ale jest dużo większa od pozostałych liter i wygląda jak kawałek piernika no i też tak samo pachnie. Zauważyłem, że po dotknięciu literki „h” literka jest bardzo krucha i pojawiło się mnóstwo okruchów, które trzeba teraz posprzątać!

Po kilkukrotnym przetrenowaniu tej animacji nie miałem już więcej problemów z tym słówkiem.

Jak już stworzysz historię w swojej głowie, obrazującą dane słowo, przypominaj sobie ją kilkukrotnie. Dzięki powtórzeniu będziesz mieć spełniony ten drugi etap, przeskoczenie z pamięci krótkoterminowej przez kilkukrotne powtórzenie i skuteczne zakodowanie do pamięci długoterminowej. Dlaczego akurat historie działają dodatnio na zapamiętywanie słówek (i nie tylko). Dzieje się tak dlatego, że wszyscy myślimy obrazami. Właśnie w historiach przywołujemy obrazy a później również dźwięki i wszystkie inne wcześniej wymienione.

W „Kluczu do angielskiego” podaję przykład zapamiętania słówka „cupboard” jeżeli go nie znasz zapraszam cię do zapisania się celem otrzymania tej darmowej wiedzy TUTAJ. A już niebawem całość książki, której pisanie sprawia mi wiele przyjemności:) Jak zapiszesz się na „Klucz do angielskiego” poinformuję ciebie, kiedy będzie gotowa.

Dodaj komentarz