Aktualizacja 8 czerwca 2021 przez Simple-English
Sztandarowym ćwiczeniem, jakie na angielskim zadają nauczyciele, jest napisanie krótkiego wypracowania na dany temat. Tutaj dowiesz się jak napisać angielski esej na dany temat. Służy ono rozwojowi naszych zdolności językowych (na piśmie) w tym właśnie języku.
Esej i definicja
Czym jest esej w wersji polskiej, zobaczysz tutaj. Jednak definicja ta, nie jest jednoznaczna z definicją angielską. Bo w wersji angielskiej dowiadujemy się, że są przynajmniej dwie wersje esejów formalny i nieformalny. Esej formalny ma “poważny cel, godność, organizację logiczną, długość”. Jeżeli chodzi o wersję nieformalną to charakteryzuje ją element osobisty (uświadomienie sobie czegoś, osobiste gusta i doświadczenia), humor, pełen wdzięku styl i wielowątkową strukturę, niekonwencjonalność i nowatorskie podejście. Myślę, że o taką definicję chodzi nauczycielom. Czy możemy na potrzeby szkolne esej nazwać wypracowaniem? Myślę, że w przypadku języka angielskiego – tak.
Reklama
Przykłady tematów na wypracowanie
– Gubienie rzeczy
– Śniadanie
– Osoba, którą podziwiam
– Poranne wstawanie/Dlaczego nienawidzę dźwięku budzika (patrz przykładowe wypracowanie poniżej)
– Niedziela
– Mój najlepszy przyjaciel
– Okropna podróż
– Gra w piłkę nożną, czy gra w tenisa?
Wymyśl historię, to nie musi być prawda!
Niektórzy podchodzą do tego pisania bardzo poważnie i nie mówię, że to źle. Jednak często tracą dużo czasu, aby przypomnieć sobie powyższą sytuację ze swojego życia.
Co w przypadku, kiedy nie jadasz śniadań, lub nie grasz w piłkę nożną? Wtedy może Ci się wydawać, że nie masz tematu do pisania… Jednak możesz zaprzęgnąć do pisania swoją wyobraźnię. Jeżeli nie jesz śniadań to wymyśl swoje śniadanie. Przykładowo, Amerykanie zwykle na śniadanie jedzą tosty i płatki, i piją sok. Wymyśl historię, taką jaką chcesz ją widzieć wzorując się właśnie na takim śniadaniu. Możesz zastosować powyższe lub napisać pełną absurdu historię, że na śniadanie jesz obiad itp. Przecież chodzi tutaj o praktykowanie twojego angielskiego i historyjka może być zmyślona!
Zdanie kluczowe w wypracowaniu
Czasami też zdarza się, że brakuje Ci jakiegoś zdania przewodniego, nie wiesz od czego zacząć itp. Zacznij “na brudno” od jakiegokolwiek zdania i pisz dalej – później samo jakoś pójdzie. Następnie, po napisaniu już całego tekstu zweryfikuj pierwsze zdanie i jeśli tak uważasz, to je zmień w taki sposób, aby pasowało do reszty.
Jeżeli brakuje Ci w trakcie pisania, jakiegoś fajnego zdania, to możesz w tym momencie zacytować (wpleść w tekst) werset piosenki – na pewno jakiś pamiętasz (pamiętaj, żeby nie odbiegał zbytnio od sensu całego wypracowania).
Swego czasu pisałem wypracowanie na lekcji angielskiego, na temat porannej pobudki . Skojarzył mi się fragment piosenki RMB – Break the silence. Zobacz poniżej – melodia, bębny i mało tekstu:)
W wypracowaniu na temat porannej pobudki użyłem zdania tytułowego – “Break the silence”, w kontekście – “Budzik zaczyna dzwonić i “niszczy (przerywa)” ciszę w mojej głowie”. Nauczycielka była zachwycona taką metaforą:) A ja jeszcze bardziej zapamiętałem tą frazę już na zawsze.
Zobacz wypracowanie, które wtedy napisałem (oryginał):
Why do I hate my alarm clock?
People are different, some of them are very active in the morning, and other are the opposite. Waking up in the morning is the most nasty thing in their lives. Why do I have to get up and turn off my alarm clock, instead of staying in bed till noon in warm bedding? This is the question which I ask to myself every morning.
My alarm clock strikes the seven a.m. and breaks the silence in my head, and I return from my imaginary world (the dream) to reality.
I have to go to study – it makes me furious. But I am changing my attitude in the moment when I see the sun shining and hear the birds singing. It gives me the power to go on in the rat race (in which we are from the very beginning).
So really I am not sure if I hate my alarm clock. I think I am on the scale which points the constant zero. It means that sometimes I like waking up in the morning but equally it makes me cross sometimes.
___________________________
Reklama
Powyżej też użyłem zwrotu “go on” z piosenki do Titanica Celine Dion:)
Masz na pewno swoje ulubione angielskie piosenki i potrafisz zacytować z nich wiele zdań. Warto pamiętać, aby nie używać słów uznanych za slang (takich jak tutaj) oraz wulgarnych bo może to nie spodobać się to twojemu nauczycielowi bądź nauczycielce i cała strategia otrzymania dobrej oceny runie:) a do poprawności gramatycznej tego typu języka niektórym artystom trochę daleko…
Jak już napiszesz swoje krótkie wypracowanie i masz pewność, że znasz wszystkie zawarte w nim słówka, a czasy są użyte prawidłowo, to przeczytaj tekst jeszcze raz. Teraz zastanów się, czy jakby ktoś dał Tobie ten tekst po raz pierwszy, to czy zrozumiesz go bez trudu? Jeżeli coś nie pasuje, to zmień to. Niezrozumiałe dla Ciebie zdania popraw tak, aby zyskały sens i gramatyczność i oddaj kartkę:)